Getest: Santos PX E-Bike in de zwaarste fietstocht ter wereld

Fred Charité; de man van de 100 Cols tochten, de man van 'het karretje' en nu, de man die het Santos PX systeem de afgelopen tijd tot in het uiterste heeft getest in 1 van de zwaarste fietstochten ter wereld. Lees hier zijn bevindingen.

Het is al weer ruim 48 uur geleden dat de bus uit Annecy in Amsterdam aankwam. Langzamerhand begint de werkelijkheid van de 100 cols tocht te vervagen en komen de herinneringen en de herkenning van de foto's daarvoor in de plaats.

Begin van dit jaar kwam het aanbod om de Pendix te mogen testen in het hooggebergte. Nu na ruim een half jaar en 14.000 km verder, wordt het tijd wat zaken op een rijtje te zetten. Als je de Pendix voor de eerste keer ziet maakt het niet de indruk iets bijzonders te zijn. Geen bling, bling geen uiterlijk vertoon. Integendeel haast, de grote zwarte schijf verbonden aan een accu met draaiknop met drie standen is alles. Je kan een app downloaden, de Pendix pro, die laat ziet hoeveel % stroom er nog in de Accu zit.

IMG 5664 (Large)

IMG 5664 (Large)

Het rijden met de Pendix gaat haast vanzelf. Je merkt er niets van, behalve dat het fietsen een stuk lichter en plezieriger wordt. De drie standen van de accu dagen uit om te experimenteren, maar in het platte Nederland is eigenlijk de eco-stand voldoende om lekker ontspannen grote tochten te kunnen maken.

Hoe betrouwbaar is de Pendix? De vraag die eigenlijk altijd opkomt met dit soort ontwikkelingen, hoe lang gaat tie mee? En de accu's hoe lang heb je daar plezier van? Vragen die pas in de loop van de jaren beantwoord zullen worden. Maar als het afgelopen half jaar een maatstaf is, dan voorspel ik dat de garantie van 100.000 km niet voor niets wordt gegeven.

Pas buiten Nederland, in het middelgebergte van Duitsland en in het hooggebergte van Frankrijk laat de Pendix zijn echte mogelijkheden zien. Maar ook zijn betrouwbaarheid en zijn stabiliteit. Vooral dat laatste is merkbaar in de vaak urenlange beklimmingen. Elke fietser die ervaring heeft in de bergen weet met hoeveel kracht er geklommen wordt. En als daar ook nog een forse hoeveelheid bagage aan wordt toegevoegd (+gewicht motor, accu's) voel je elke minieme verandering in de pedalen je rijd een minimale snelheid. Je bent bezig alle kracht in je benen over te brengen op het rijden. De Pendix werkt op de achtergrond fors mee zonder enige verstoring in jou bewegingen. Dat is het knappe van deze bracketmotor.

  • 100% stil
  • Gelijkmatig ondersteuning zonder haperingen.
  • Drie standen, eco tot 150 watt, smart tot 250 watt, sport tot 350 watt. Zelf de sport stand nooit gebruikt.
  • Groot bereik accu, op vlak terrein tussen de 90 en 120 km.
  • In de bergen 800 tot 1000 hoogtemeters. Drie duizend meter klimmen op één dag is mogelijk. Meer moet je eigenlijk ook niet willen.
  • Onder alle weersomstandigheden bruikbaar. Bewezen 100% waterdicht.
  • Geen klikpedalen maar riemloze toeclips. 
  • Flexibel accu gebruik. Makkelijk los te koppelen en mee te nemen. Bijv. bij een koffiestop gelijk op te laden.
  • Geen hele kabelstructuur op de fiets met display. Maar alleen een accuhouder met kabel naar de motor en een sensor bij het achterwiel.
  • Voor alle informatie kan de accu met een app verbonden worden. App is kostenloos te downloaden.
  • Laag in gewicht motor weegt 4,5 kg. Accu 3 kg.
  • De breedte van de cranken vergelijkbaar met een derailleurfiets. De zogenaamde Q-factor. Uit eigen ervaring geen voelbaar verschil!!
  • Ondanks de voorwaartse druk geen beïnvloeding op het schakelen met de Rohloffnaaf. De samenwerking tussen Pendix en Rohloff is subliem!
  • Bij uitschakeling nagenoeg geen weerstand. Vergelijkbaar met een (son) dynamo in het voorwiel. Je kan ten alle tijden ook 'gewoon' blijven fietsen.
  • Accu heeft een USB-c aansluiting, voor bijv. het opladen van de telefoon. Of als je geen Son dynamo hebt, tijdelijke verlichting.
  • Zelflerende software die zich aanpast aan jouw rijeigenschappen.

Is alles 100% goed gegaan? Heel eerlijk gezegd, nee. Mede door mijn eigen onbeholpenheid! Op één van de Pyreneeën cols in het Franse gedeelte de col de Marie Blanc, ging het in de laatste paar kilometer die gemeen steil zijn, zo'n 15-16% gruwelijk mis. Ik moest even stoppen om mijn bril op te bergen die volkomen beslagen was door het zweten. Bij 3-4 km per uur is één hand van het stuur afhalen geen optie. Toen ik weer wilde opstappen, was de vraag hoe? Op gang komen met een fiets van 55 kg op een weg die voor het het gevoel stijl omhoog loopt! Ik reed, toen ik stopte, in de eerste versnelling en zo wilde ik ook weer wegrijden. Maar zie maar eens voldoende snelheid te krijgen om je tweede been op de pedalen te krijgen. Dat lukte voor geen meter. Na wat gestuntel. Stopte de Pendix ermee, ik kreeg een blauw knipperende accu en een error melding. Daar stond ik midden in de rimboe, lopen was door het grote gewicht geen optie, bellen ook niet want het was zondag! En de Pendix weigerde dienst. Goede raad was duur, wat moest ik doen? Ik heb de accu los gedraaid een paar minuten gewacht en opnieuw opgestart en toen deed hij het weer! Gelukkig kon ik met een ferme trap voldoende snelheid maken en reed ik weer. Zonder verdere problemen boven gekomen. In de loop van de dag contact gekregen met Roel Peerenboom die me geweldig geholpen en bijgestaan heeft. Zijn allereerste vraag was, "kijk eens naar de foutmelding" daar stond 'Sensorfout' dus had het systeem geen probleem, maar door mijn gestuntel was de sensor (in het achterwiel) in de war geraakt. We hebben veel ideeën geoppert om dit te voorkomen. Later heeft Robbert de goede oplossing gegeven. In dergelijke gevallen de versnelling drie versnellingen zwaarder zetten de accu op sportstand en wegrijden. De weken daarna vaak gestopt op de steilste stukken, maar geen enkel sensorprobleem meer gehad!

De flexibiliteit is ongekend groot, niet alleen van de Pendix maar ook van de accu's. Ze hebben door de 48 volt techniek een forse capaciteit maar zijn ook makkelijk en snel op te laden elk half uur 20%. Na 55.000 hoogtemeters kan ik alleen maar bewondering hebben voor de ontwerpers en de bouwers van de Pendix. Ze zijn er in geslaagd een haast volmaakte ondersteuning te realiseren! De Duitse degelijkheid is aan alle kanten voelbaar!

Door: Fred Charité

Fiets: Race Lite PX

Contact
Schillingweg 41
2153 PL Nieuw-Vennep
+31 (0) 252 426 123
info@santosbikes.com
www.santosbikes.com
 
           

Vind een dealer
Vind een dealer bij jou in de
buurt en test je favoriete fiets.
 
Stel je fiets samen
Stel je fiets samen en bouw
'm op zoals jij dat wilt.
Eenvoudig.

Aanmelden Nieuwsbrief
Als eerste op de hoogte van Santos nieuws.

Please enable the javascript to submit this form


Copyright © 1997 - Santos Bikes. Alle rechten voorbehouden.
Specificaties en prijzen kunnen variëren. Actuele specificaties en prijzen zijn hier te vinden.
Santos maakt gebruik van cookies, lees hier de privacyverklaring.